Voorlezen heeft een positief effect op de taalontwikkeling
Voorlezen heeft een positief effect op taalontwikkeling en woordenschat. Door voor te lezen, komen kinderen in contact met een ander soort woordenschat. Dit komt doordat de taal in boeken vaak anders is dan de taal die kinderen in het dagelijkse leven horen. Ze leren zo nieuwe woorden en complexere zinnen kennen. Baby’s, peuters en kleuters die van jongs af aan veel worden voorgelezen, ontwikkelen een voorsprong op de taalontwikkeling. Omdat voorlezen dus zo belangrijk is, besteed ik hier veel aandacht aan als gastouder.
Het draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren ook beter luisteren en trainen hun concentratievermogen. Bovendien draagt voorlezen bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren immers dat letters en woorden een betekenis hebben. Zo krijgen ze meer inzicht in taalgebruik. Ze leren ook beter luisteren en trainen hun concentratievermogen.
Sociale en emotionele ontwikkeling
De emotionele ontwikkeling van een kind wordt gestimuleerd bij het voorlezen. Het voorleesmoment is een intiem moment tussen ouder/verzorger of gastouder en kind en dat bevordert de band tussen beiden. Het biedt een kind rust en veiligheid. Ook in een grotere groep kan een voorleesmoment een welgekomen rustpunt zijn. Voor een opvoeder is het een positieve manier om banden aan te halen en exclusieve aandacht aan een kind te schenken. Samen een verhaal beleven versterkt de affectieve band.
Door in aanraking te komen met verschillende verhalen, leren kinderen zich in te leven in andere situaties, wat goed is voor hun sociale ontwikkeling. Boeken geven kinderen inzicht in de wereld om hen heen. Het is ook een goede manier om thema’s aan te halen die anders misschien niet zo snel besproken worden. Een voorleesmoment leidt bovendien tot een gesprek en krijg je als ouder of gastouder onverwacht inzicht in thema’s die een kind bewust of onbewust bezighouden. Daar kan je dan verder met het kind over praten.
Fantasie stimuleren
Door voor te lezen of samen met een kind te lezen, prikkel je de fantasie van een kind. Het moedigt hem of haar aan om beelden bij een verhaal te verzinnen, zich de personages voor te stellen en ook verder te fantaseren. De illustraties in een boek kunnen ook dat effect hebben. Het is daarom altijd fijn om samen goed naar de prenten te kijken. Ik bespreek eerst de kaft met de kinderen. Wat zie je en wat denk je dat er gaat gebeuren? Het kind fantaseert dan eigenlijk aan de hand van de kaft wat er zou kunnen gebeuren. Het kind maakt in eerste instantie zijn eigen verhaal.
Leesplezier doorgeven
Als een kind goede herinneringen aan voorleesmomenten koppelt, is de kans groter dat het ook later het plezier van lezen en voorlezen ontdekt. Lees daarom lekker enthousiast voor aan de kinderen. Dit doe ik zelf ook en je merkt eigenlijk gelijk al dat je op deze manier ook veel meer interactie hebt met het kind. Bovendien ben je als voorlezer een rolmodel voor een kind: als ze zien dat jij van voorlezen en lezen geniet, is de kans groot dat ze dat enthousiasme overnemen. Dat geldt zowel thuis, als bij de gastouderopvang en op school.
Vroeg beginnen met voorlezen
Begin al met voorlezen als het kind nog een baby is. Hoe vroeger je met voorlezen begint, hoe beter! Je geeft het kind een voorsprong als je er niet mee wacht tot het een kleuter is. Juist in de babyfase en peuterfase is dit van belang. Voorlezen heeft een langdurig positief effect, tot ver in de basisschool. Daarnaast is het ook aangewezen om te blijven voorlezen wanneer een kind zelf kan lezen. Voorlezen zorgt namelijk voor continuïteit in hun literaire ontwikkeling.